Bir kız­kar­deşimiz te­set­tür ko­nu­sun­da kişisel sos­yal medya he­sa­bın­dan "Te­set­tür tam an­la­mıy­la pat­ri­yar­ka­ya di­re­niş̧ ve fe­mi­niz­min ken­di­si­dir. Ka­dın­la­rın kendi hür ira­de­siy­le karşı cin­sin gö­zün­de be­de­ni­ni me­ta­laş­tır­ma­ma­yı ter­cih et­me­si ve ege­men ba­kış­tan ba­ğım­sız kendi öz kim­li­ğiy­le ve fi­kir­le­riy­le insan ola­rak var olmak is­te­me­si tam ola­rak nasıl anti fe­mi­nist ha­re­ket ola­rak değer­len­di­ri­le­bi­lir." Demiş.
Ba­cı­lar şimdi ben desem ki sarık bir baş­kal­dı­rı­dır. Er­kek­le­rin kendi hür ira­de­siy­le ka­fa­la­rı­nın içinden geçen bin­bir pis­liği, ken­di­le­ri­ni bil­dik­le­ri için ter­ci­hen bu kötü düşünce­le­ri yok say­mak için, erk ol­ma­yı ya da üstün ol­ma­yı red­det­mek için kul­lan­dık­la­rı bir sem­bol­dür desem bana ne der­si­niz? İşte yu­ka­rı­da­ki dü­şün­ce­yi oku­yun­ca ben de aynı şaş­kın­lı­ğı ya­şa­dım.
Kız­lar ön­ce­lik­le kav­ra­mı ilk kez du­yan­lar için Pat­ri­yar­ka der­ken bah­se­di­len du­ru­mu açık­la­ya­yım ki eksik kal­ma­sın. Bir çeşit Ata­er­kil­lik de de­ni­le­bi­lir. Soyda baba te­mel­dir. Top­lum­da ve yöne­tim­de er­kek­ler güç sa­hi­bi­dir. Ka­dın­lar çoğun­luk­la ikin­ci plan­da­dır. Birey ola­rak değil de daha çok yen­gey­sen, anay­san kıy­met­li­sin­dir falan. Erkek ege­men­lik­tir.
Uzak olan­lar için Fe­mi­nizm nedir ona da ba­ka­lım. Ka­dı­nın si­ya­sal ve top­lum­sal hak­lar ba­kı­mın­dan er­kek­le eşit ol­ma­sı ge­rek­ti­ği­ne ina­nan, kadın hak­la­rı­nı ta­nı­ya­rak bu hak­la­rın ko­run­ma­sı ama­cıy­la eşit­siz­lik­le­rin or­ta­dan kal­dı­rıl­ma­sı­na yö­ne­lik ha­re­ket­ler.
Şimdi de ge­le­lim te­set­tür ko­nu­sun­da ve bu kız kar­deşimi­zin tu­tun­duğu argümana olan iti­ra­zı­ma.
Her şey­den önce di­le­yen di­le­di­ği gibi örtünsün, gi­yin­sin el­bet­te kadın be­de­ni­ni me­ta­laştır­ma­ya el­bet­te karşıyız fakat unu­tul­ma­ma­lı­dır ki te­set­tür inanç ile il­gi­li­dir. Tıpkı fe­mi­nizm gibi. Te­set­türlü bir kadın gayet de fe­mi­nist ola­bi­lir ama “Te­set­türsüz" hem­cins­le­ri­ni teşhirci ol­mak­la ya da be­de­ni­ni me­ta­laştır­mak­la itham et­me­den.
Bana te­set­tür pat­ri­yar­ka­ya da di­re­niştir gibi bir argümana tu­tu­nur­sa­nız da bozuk ata­rım. İranlı ka­dın­la­rın pat­ri­yar­ka­ya karşı ver­diği müca­de­le­den de örnek­le hatta te­set­tür bir çok top­lum­da ka­dın­la­ra karşı baskı un­su­ru ya­rat­mak için ola­rak kul­la­nı­lır yani pat­ri­yar­ka ile iç içe­dir.
Ka­dı­nın ken­di­ni ka­pat­ma­sı başını ört­me­si de dini bir emir­dir. Üzgümüm ama öyle özgürlükle hür ira­dey­le de ala­ka­sı yok. Ka­pa­nı­yor­san dini bir emri ye­ri­ne ge­tir­diğin için ka­pan­mış olu­yor­sun. Sen­den bek­le­ni­len diğer emir­le­ri de ye­ri­ne ge­tir­men­dir. Çoğun­luk­la aile­den gelen bu tu­tu­ma karşı siz kendi özgür ira­de­niz­le dinin size olan em­ri­ni uy­gu­la­yıp ta­ma­men kendi özgür ira­de­niz­le de te­set­türe gi­re­bi­lir­si­niz. Bun­lar apay­rı du­rum­lar­dır.
İslam dini gibi erkek ege­men, ka­dı­na erkeğin ka­bur­ga kemiğinden ya­ra­tıl­dın diyen, hatta ka­dı­nı ko­ca­sı­nın mülkü gören ki erkeğin dört eşe kadar hakkı olsa da kadın sa­de­ce eşine ait­tir ve diğer er­kek­le­re haram olduğundan da ka­pan­ma­lır ve de diğer er­kek­ler­de haz uyan­dı­ra­cak her yerin örtülmesi de emir­dir.
Bu kız­kar­deşimiz de ifade ettiği gibi dini her­han­gi bir etki ol­ma­dan kadın be­de­ni­nin me­ta­laşma­sı­nı en­gel­le­me biçimi ola­rak ka­pan­ma­nın fe­mi­nizm­le ya da pat­ri­yar­ka­ya karşı di­re­nişle il­gi­li olan bağını ben ku­ra­mı­yo­rum.
Kadın be­de­ni­ni me­ta­laştı­rıl­ma­sın ya da kadın be­de­ni er­kek­ler için arzu nes­ne­si ola­rak görme­sin diye örtünmek fe­mi­nizm değildir. Ma­le­sef ger­çek­ler gü­nü­müz­de tam ola­rak şöyle "Er­kek­ler can­la­rı is­ter­ler­se sizi türban­lı da me­ta­laştı­ra­bi­lir." - izm lere ta­kıl­ma­dan kadın ola­rak, ken­din ola­rak var olmak, er­kek­ler­le eşit hak­la­ra sahip olmak da mü­ca­de­le edi­le­si­dir.

66377C9C Ee95 4Cd9 Aa0C Afadabae71Ca