Ede­bi­yat yol­cu­lu­ğum­da önem­li bir yeri olan Latin Ede­bi­ya­tı’nın önde gelen ya­zar­la­rın­dan, bana göre en üret­ke­ni, Gab­ri­el Gar­cia Ma­r­qu­ez’dir. Hukuk eği­ti­mi­ni ya­rı­da bı­rak­tı­ğı ve ga­ze­te­ci­lik­le baş­la­dı­ğı ya­zar­lık se­rü­ve­ni, son­ra­dan ro­man­cı­lı­ğa ev­ril­miş olan Ma­r­qu­ez; “An­lat­mak İçin Ya­şa­mak” adlı oto­bi­yog­ra­fik ese­rin­de hayat hi­kâ­ye­si­ni tüm ay­rın­tı­la­rıy­la an­la­tır. Bü­yü­lü ger­çek­li­ğin tem­sil­ci­le­rin­den olan yazar, bu­gün­ler­de Yüz­yıl­lık Yal­nız­lık adlı ro­ma­nı­nın Netf­lix’te dizi şek­lin­de çe­kil­me­siy­le gün­dem­de. Kır­mı­zı Pa­zar­te­si’nden tu­tun­da ölü­mün­den sonra ya­yım­la­nan Ağus­tos­ta Gö­rü­şü­rüz’e kadar bir­çok ki­ta­bı­nı oku­du­ğum Ma­r­qu­ez, sağ­lı­ğın­da hiç­bir ki­ta­bı­nın filme çe­kil­me­si­ni is­te­me­miş­ti. Ölün­ce ilk ola­rak Yüz­yıl­lık Yal­nız­lık ro­ma­nı dizi şek­lin­de çe­kil­di. Yüz­yıl­lık Yal­nız­lık ya­za­rın diğer ki­tap­la­rı­na göre fark­lı bir yerde durur. Mek­si­ko City’de 1967 yı­lın­da ay­lar­ca üze­rin­de ça­lış­tı­ğı bu kitap Ma­r­qu­ez’in ya­zar­lık se­rü­ve­nin­de kı­rıl­ma nok­ta­sı­dır. Cet­van­tes’in Don Kişot’undan sonra İspan­yol­ca ya­zı­lan en önem­li kitap ola­rak gös­te­ri­len Yüz­yıl­lık Yal­nız­lık bü­yü­lü ger­çek­li­ğin tüm kat­man­la­rı­nı üze­rin­de ba­rın­dı­ran kült bir eser­dir.

İnsa­noğ­lu­nun ya­şa­ya­bi­le­ce­ği olum­suz­luk­la­rı bir yüz­yı­la ta­şı­yan, uğur­suz­luk­la­ra maruz kalan bir aile ve çev­re­sin­de­ki ge­liş­me­le­ri ilmik ilmik do­ku­yan roman; ya­şa­dık­la­rı yerde uğur­suz­luk­lar­dan kur­tul­mak için yola çıkan José Ar­ca­dio Buendía ve eşi Ur­su­la, ha­ya­tı başka yerde arar­lar, de­ni­ze ulaş­mak is­ter­ler. De­ni­ze bir türlü ula­şa­ma­yın­ca ba­tak­lık bir yerde Ma­con­do'yu kur­ma­ya karar ve­rir­ler. Bu ka­sa­ba­da ya­şa­yan Buendía aile­si, bir dizi ola­ğa­nüs­tü olay yaşar. İç içe geç­miş bir dizi iliş­ki, aşk, iha­net, iç savaş ve bir­çok tra­je­di ya­şa­nır. Aile üye­le­ri, tek­rar­la­nan de­sen­ler ve ka­de­rin çık­maz­la­rıy­la mü­ca­de­le eder­ler, ancak Ma­con­do ka­sa­ba­sı ve Buendía aile­si­nin akı­be­ti ka­çı­nıl­maz gibi gö­rün­mek­te­dir. Roman, ger­çe­küs­tü at­mos­fe­ri ve bü­yü­lü ger­çek­çi­lik tar­zıy­la, Latin Ame­ri­ka’nın derin kül­tü­rü, ta­ri­hi ve top­lum­sal ya­pı­sı hak­kın­da de­rin­le­me­si­ne bir port­re sunar.

Roman o kadar fark­lı ki ne Rus Ede­bi­ya­tı’ndan ne de Av­ru­pa Ede­bi­ya­tı’ndan izler ta­şı­yor. Düz man­tık­la ta­sav­vur edil­me­ye­ce­ği­niz bazı ola­ğa­nüs­tü olay­lar öyle ger­çek bir şe­kil­de iç içe an­la­tıl­mış ki bazen han­gi­si­nin ger­çek han­gi­si­nin hayal ol­du­ğu­nu ayırt et­mek­te zor­la­nı­yor­su­nuz. Altı ay süren yağ­mur­lar, ku­rak­lık­lar, de­lir­me­ler, iyi­leş­me­ler, uy­ku­suz­luk­lar, öl­me­ler ve di­ril­me­ler gibi olay­lar zaman tü­ne­lin­de kısa sü­re­de ya­şa­nı­yor ve bi­ti­yor. Bü­yü­lü ger­çek­lik o kadar us­ta­ca iş­len­miş ki ki­ta­bı okur­ken yorum yap­ma­ya fır­sa­tı­nız ol­mu­yor ve ken­di­ni­zi olay­la­rın için­de bu­lu­yor­su­nuz. Kitap, ne bilim kurgu ne de fan­tas­tik ro­man­la­ra ne de kla­sik ro­man­la­ra ben­zi­yor. İnsana okuma se­vin­ci veren ve kıta ta­ri­hi­ni ola­ğa­nüs­tü olay­lar­la be­tim­le­yen ve an­la­tım şek­liy­le fark­lı bir yazı mi­ma­ri­si oluş­tu­ran Yüz­yıl­lık Yal­nız­lık, in­san­la­rın yaşam se­rü­ve­ni­ni ki­lit­le­yip açan si­hir­li bir anah­tar gi­bi­dir.
*** *** ***
Son yıl­lar­da çokça kitap si­ne­ma­ya ak­ta­rı­lı­yor. Ancak bu ko­nu­da ba­şa­rı­lı olan­la­rın sa­yı­sı çok na­dir­dir. Ki­tap­lar­da­ki gi­zem­sel ve sa­nat­sal an­la­tı­mın boş­luk­la­rı­nı si­ne­ma gör­se­li ile ka­pat­mak kolay ol­mu­yor. Yüz­yıl­lık Yal­nız­lı­ğı si­ne­ma­ya uyar­la­yan­lar bunu pro­fes­yo­nel­ce ba­şar­mış. Çe­kim­ler için oluş­tu­ru­lan si­ne­ma plat­for­mun­da­ki zen­gin gör­sel­ler bazı abar­tı­la­ra rağ­men olay­la­rın akışı ile mekan senk­ro­ni­zas­yo­nu uyum­lu. Ur­su­la gibi güçlü bir kadın, di­zi­de bu güç­lü­lü­ğü­nü ön plana çı­ka­ran dönüm nok­ta­la­rın­da­ki rolü iyi ko­ta­rıl­mış. Ay­rı­ca ko­nu­nun daha iyi an­la­şıl­ma­sı için iç ses ile des­tek­len­me­si de di­zi­ye fark­lı bir hava kat­mış.

Yüz­yıl­lık Yal­nız­lık ro­ma­nı Netf­lix’te dizi ha­lin­de ya­yım­lan­ma­ya baş­la­yın­ca 8 bö­lü­mü­nü sa­bır­sız­ca iz­le­dim. Ama­cım roman, di­zi­de nasıl hayat bul­muş diye me­ra­kı­mı gi­der­mek­ti. Şunu söy­le­ye­bi­li­rim; roman, di­zi­de bek­len­ti­le­ri­min üze­rin­de bir per­for­mans­la si­ne­ma­ya ak­ta­rıl­mış ve Latin coğ­raf­ya­sı­nın ye­şil­lik­le­ri için­de güzel bir hayat hi­kâ­ye­si su­nu­yor. İzle­me­ye değer diye dü­şü­nü­yo­rum…