Özet:
Bu makale, Türkiye’de 24 Kasım Öğretmenler Günü’nün tarihsel gelişimini, Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün “Başöğretmenlik” unvanını kabul etmesinin eğitim tarihimizdeki dönüştürücü etkilerini ve öğretmenlik mesleğinin Cumhuriyet bağlamındaki toplumsal işlevini ele almaktadır. Makale, Atatürk’ün çağdaşlaşma hedefi doğrultusunda “fikri hür, vicdanı hür, irfanı hür nesiller” yetiştirme vizyonunun günümüz öğretmenlik anlayışına yansımalarını akademik bir çerçevede tartışmaktadır.
1. GİRİŞ
24 Kasım Öğretmenler Günü, Türkiye Cumhuriyeti’nde öğretmenlik mesleğine duyulan saygının sembolü olarak her yıl kutlanan ulusal bir gündür. Bu tarihin seçilmesi, Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün 24 Kasım 1928’de “Başöğretmen” unvanını kabul etmesiyle doğrudan ilişkilidir. Atatürk’ün eğitim alanında gerçekleştirdiği reformlar, yalnızca pedagojik bir dönüşümü değil, aynı zamanda toplumsal ve kültürel modernleşmenin temelini oluşturmuştur. Bu nedenle 24 Kasım, tarihsel olduğu kadar sembolik bir anlam taşır.
2. TARİHSEL ARKA PLAN: CUMHURİYET’İN EĞİTİME BAKIŞI
2.1. Eğitim Reformları ve Modernleşme İdeali
Cumhuriyet’in kuruluşuyla birlikte eğitim, ulusal kalkınma stratejisinin merkezine yerleştirilmiştir. 1924 Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile eğitim birliği sağlanmış, öğretmen yetiştirme kurumları modernize edilmiş ve ulusal bir müfredat sistemi oluşturulmuştur.
2.2. Harf İnkılabı ve Öğretmenin Rolü
1928 Harf İnkılabı, toplumsal dönüşümün en kritik adımlarından biridir. Bu süreçte öğretmenler, yeni harflerin ülke geneline öğretilmesinde bir “kültür ordusu” olarak görev almışlardır. Atatürk’ün bizzat kara tahta başına geçerek halka dersler vermesi, öğretmenlik mesleğinin toplum nezdindeki saygınlığını artırmıştır.
3. BAŞÖĞRETMEN GAZİ MUSTAFA KEMAL ATATÜRK
3.1. Başöğretmenlik Unvanının Anlamı
Atatürk’ün 24 Kasım 1928’de “Millet Mektepleri Başöğretmeni” unvanını kabul etmesi, eğitim reformlarının kurumsal olarak lideri olduğunu ifade eder. Bu unvan, yalnızca idari bir görev değil, aynı zamanda Atatürk’ün eğitime olan inancını sembolize eden derin bir anlam taşır.
3.2. Atatürk’ün Eğitim Felsefesi
Atatürk’e göre eğitim:
* Ulusal egemenliğin korunmasının temeli,
* Modernleşmenin ve çağdaş uygarlık seviyesine çıkmanın anahtarı,
* Aydınlanmacı bir yaşam biçiminin kaynağıdır.
Onun “Öğretmenler! Yeni nesil sizin eseriniz olacaktır.” sözü, öğretmenlerin toplumsal rolünü tanımlayan en önemli ilke olarak karşımıza çıkar.
4. ÖĞRETMENLER GÜNÜ’NÜN TARİHSEL GELİŞİMİ
24 Kasım’ın Öğretmenler Günü olarak kutlanması, 1981 yılında Atatürk’ün doğumunun 100. yılı etkinlikleri kapsamında alınan karar ile resmiyet kazanmıştır. Böylece Atatürk’ün eğitim reformlarına ve öğretmenlik mesleğine verdiği önem kurumsal bir hafıza ile yaşatılmaya başlanmıştır.
5. ÖĞRETMENLİĞİN TOPLUMSAL VE STRATEJİK ÖNEMİ
5.1. Öğretmenlik Bir “Aydınlanma Mesleği”dir
Cumhuriyet öğretmeni, yalnızca bilgi aktaran bir figür değil; aynı zamanda bilimsel düşünceyi topluma yayan, kültürel sürekliliği sağlayan, bireyi toplumsal hayata hazırlayan kurucu bir aktördür.
5.2. Geleceğin İnşasında Öğretmenin Rolü
Günümüz eğitim sistemi teknolojik dönüşüm, dijitalleşme ve sosyo-kültürel değişimler nedeniyle yeniden şekillenmektedir. Öğretmenin rehberlik, analitik düşünceyi teşvik etme ve değer eğitimi gibi alanlardaki rolleri giderek önem kazanmaktadır.
6. DEĞERLENDİRME VE SONUÇ
24 Kasım Öğretmenler Günü; Atatürk’ün eğitim reformlarının anılması, öğretmenlik mesleğine duyulan saygının pekiştirilmesi ve toplumsal bilinç açısından büyük bir anlam taşımaktadır. Atatürk’ün “Başöğretmenlik” unvanı, onun eğitimde dönüşümün öncüsü olduğunun tarihsel bir göstergesidir. Bu makale, öğretmenliğin yalnızca bir meslek değil; bir ideal, bir sorumluluk ve bir ülkenin kaderini belirleyen en temel unsur olduğunu yeniden hatırlatmaktadır. "Bu vesileyle Başta Başöğretmenimiz Gazi Mustafa Kemal Atatürk olmak üzere Değerli Hocam Sizin şahsınızda bütün öğretmenlerimizin öğretmenler günün en kalbi duygularımla kutlarım iyiki varsınız."
KAYNAKÇA (Seçme)
* Atatürk, M. K. (1928). Millet Mektepleri Başöğretmenliği Konuşmaları.
* Akyüz, Y. (2019). Türk Eğitim Tarihi. Pegem Akademi.
* Kocatürk, U. (1999). Atatürk’ün Fikir ve Düşünceleri.
* TBMM Arşivi. (1924). Tevhid-i Tedrisat Kanunu.
* MEB. (1981). 24 Kasım Öğretmenler Günü Tebliği.
Mavi Didim’in değerli okuyucuları, tarih sadece geçmişin aynası değil, geleceğin pusulasıdır. Bizler de bu pusulayı iyi okumalı, tarihimize, ecdadımıza ve onların bize bıraktığı onurlu mirasa sahip çıkmalıyız.
Bir sonraki yazımızda buluşmak dileğiyle...
Ne mutlu Türk’üm diyene! Sonsuz Sevgi ve Saygılarımla