GÜ­NÜ­MÜ­ZÜN HAS­TA­LI­ĞI ON­YO­MANİ

Öl­çü­sü­nü ka­çır­dı­ğı­mız her şey tok­sik etki yapar. Gü­nü­müz­de öl­çü­sü­nü den­ge­le­mek­te zor­lan­dı­ğı­mız o kadar çok şey var ki… Bun­la­rın bir kısmı insan ha­ya­tı­nı çok et­ki­le­mez­ken bir kısmı da za­man­la has­ta­lı­ğa bile dö­nü­şe­bi­li­yor. Ay­rı­ca bi­li­nen alış­kan­lık ve ba­ğım­lı­lık­la­ra bu çağda ye­ni­le­ri ek­le­ni­yor. Bun­la­rın çoğu tek­no­lo­jik ge­liş­me­le­rin birer yan­sı­ma­sı. Aşina ol­du­ğu­muz ve bir türlü baş ede­me­di­ği­miz ekran ba­ğım­lı­lı­ğı­na yeni ba­ğım­lı­lık­lar ek­le­ni­yor.
Bun­lar­dan biri de pan­de­miy­le artan ve gi­de­rek ol­gun­la­şan e- alış­ve­riş ba­ğım­lı­lı­ğı.

Sos­yal med­ya­nın e- ti­ca­ret sek­tö­rü­ne gir­me­siy­le çev­ri­mi­çi alış­ve­riş çağ­rın­dan çıktı. “Do­pa­min pat­la­ma­sı” ile iliş­ki­len­di­ri­len bu ba­ğım­lı­ğın artık bir adı var: On­yo­ma­ni. Uy­ku­suz ge­ce­le­rin meç­hul bir sa­atin­de o renk­li düğ­me­ye basıp bir şey alır­ken hiç piş­man­lık duy­du­nuz mu?
Kargo pa­ket­le­ri­ni eşi­niz­den ya da aile­niz­den giz­le­di­niz mi? Ken­di­ni­ze on­lar­ca defa söz verip yine is­ten­me­yen alış­ve­riş­ler yap­tı­ğı­nız oldu mu? So­ru­la­rı ço­ğal­ta­bi­li­riz. Eğer siz de bu so­run­lar­la uğ­ra­şı­yor­sa­nız on­yo­ma­ni de­ni­len alış­ve­riş has­ta­lı­ğı­na ya­ka­lan­mış­sı­nız. Eti­mo­lo­jik ola­rak Yu­nan­ca­da “onios” sa­tı­lan, “mania” ise çıl­gın­lık an­la­mı­na gel­mek­te­dir. Yani satın alma çıl­gın­lı­ğı ya da alış­ve­riş ba­ğım­lı­lı­ğı. Geç­miş­te de bu has­ta­lık vardı. Ancak gü­nü­müz­de di­ji­tal plat­form­lar ve sos­yal med­ya­nın or­ta­ya çık­ma­sıy­la ge­omet­rik bir ivme ka­zan­dı.

Alış­ve­riş ba­ğım­lı­lı­ğın­da satın alı­nan ürün­den çok satın al­ma­nın ver­di­ği haz ön plan­da.
Alış­ve­riş ba­ğım­lı­lı­ğın­da olan kişi;
Önüne ge­çi­le­me­yen satın alma is­te­ği duy­mak­ta­dır.
Satın alma sü­re­cin­de kont­rol kaybı his­set­mek­te­dir.
Satın alma so­nu­cun­da psi­ko­lo­jik, sos­yal veya eko­no­mik olum­suz­luk­lar ya­şa­mak­ta­dır.
Ya­şa­dık­la­rı psi­ko­lo­jik, sos­yal veya eko­no­mik olum­suz­luk­la­ra rağ­men satın al­ma­ya devam et­mek­te­dir.
Uz­man­lar; “Alış­ve­riş ba­ğım­lı­sı ki­şi­ler, rutin ha­ya­tın­dan uzak­laş­mak, ken­di­siy­le il­gi­li hoş ol­ma­yan dü­şün­ce­le­riy­le yüz­leş­me­mek, ger­çek ha­yat­ta­ki ra­hat­sız edici du­rum­lar­dan kaç­mak ve ruh hal­le­ri­nin dü­zel­me­si için alış­ve­ri­şe yö­ne­le­bil­mek­te­dir. Alış­ve­riş, ki­şi­le­rin ruh

hal­le­ri­nin kısa sü­re­li de olsa dü­zel­me­si­ni sağ­la­mak­ta, ger­çek­ler­den kaç­ma­ya yar­dım­cı bir araç ha­li­ni al­mak­ta­dır. Alış­ve­riş ba­ğım­lı­lı­ğın­da ki­şi­ler alış­ve­riş ya­par­ken ge­nel­lik­le keyif, mut­lu­luk, haz, he­ye­can ve coşku ya­şa­ya­rak olum­suz duy­gu­la­rın­dan kısa sü­re­li uzak­laş­ma fır­sa­tı bul­mak­ta­dır. Bazı du­rum­lar­da da ki­şi­ler yakın çev­re­le­ri­ne he­di­ye­ler alma yo­luy­la mo­ti­vas­yon sağ­la­mak­ta­dır.”

Alış­ve­ri­şin di­ji­tal or­tam­da ya­pıl­ma­sı bu ba­ğım­lı­lı­ğı eğ­len­ce­li hale ge­tir­di. Tik tok, İns­tag­ram gibi sos­yal medya plat­form­la­rı ha bire cez­be­di­ci içe­rik­ler üre­te­rek alış­ve­ri­şi ke­yif­li hale ge­ti­ri­yor. Ger­çek ve fake yo­rum­lar da ek­le­nin­ce alış­ve­riş is­te­ği tavan ya­pı­yor. Bunu bilen fir­ma­lar veya bi­rey­sel sa­tı­cı­lar belli saat di­lim­le­ri ko­ya­rak in­di­rim­ler dü­zen­le­mek­te böy­le­ce daha ucuza ol­du­ğu­nu dü­şün­dü­ğü­müz ürün­le­ri as­lın­da ih­ti­ya­cı­mız ol­ma­sa da al­mak­ta­yız.
Far­kın­da ol­ma­dan al­dık­la­rı­mız “ ürün­le­ri­niz ha­zır­la­nı­yor” iba­re­siy­le ger­çek­lik ka­za­nın­ca iptal edip et­me­me ara­sın­da bir iki­le­mi ya­şa­mı­yor de­ği­liz. Ge­nel­lik­le ürünü al­mak­la
so­nuç­la­nı­yor.

Alış­ve­riş ba­ğım­lı­ğı ko­nu­sun­da Av­ru­pa Bir­li­ği bir­kaç yıl önce kul­la­nı­cı­la­rı; ta­sa­rı­mı ve iş­le­yi­şiy­le “ ma­ni­pü­le eden” tüm plat­form­la­rı ya­sak­la­yan ku­ral­lar ge­tir­di. AB’nin yü­rüt­me or­ga­nı Av­ru­pa Ko­mis­yo­nu son za­man­lar­da Çinli alış­ve­riş şir­ke­ti Temu’yu da ra­da­rı­na aldı.
Temu şir­ke­ti­nin “içe­rik­le­ri­nin ba­ğım­lı­lık yapma po­tan­si­ye­li­ne sahip ta­sa­rı­mı” gibi un­sur­la­rı so­ruş­tu­ru­lu­yor. Alış­ve­riş ba­ğım­lı­ğı ko­nu­sun­da aka­de­mik ça­lış­ma­lar da hız ka­zan­mış. Fark­lı ül­ke­le­ri kap­sa­yan aka­de­mik ça­lış­ma­la­ra göre in­san­la­rın yüzde % 5’i alış­ve­riş ba­ğım­lı­sı.
Plan­sız alış­ve­riş is­ten­me­dik so­nuç­la­ra yol aça­bi­li­yor. Ki­şi­le­ri borç ba­ta­ğı­na sü­rük­le­mek­te ve ruh­sal bir­çok has­ta­lı­ğı te­tik­le­mek­te­dir. Eski bir alış­ve­riş ba­ğım­lı­sı­nı alış­ve­riş ya­par­ken” tran­sa gir­miş gibi ken­di­ni his­se­di­yor­dum.” Şek­lin­de­ki ifa­de­si as­lın­da çok şey an­la­tı­yor.

E- ti­ca­re­tin çok yay­gın ol­du­ğu ABD, 2025 iti­ba­riy­le e- ti­ca­ret hac­mi­nin 86 mil­yar do­la­ra ula­şa­ca­ğı tah­min edi­li­yor. Tür­ki­ye, hızlı bü­yü­yen bu sek­tör­de önem­li müş­te­ri ağına sahip.
Ti­ca­ret Ba­kan­lı­ğı’nın ve­ri­le­ri­ne göre e- ti­ca­ret 2024 yı­lın­da yüzde 63,7 ar­ta­rak 1 tril­yon 619 mil­yar hac­mi­ne ulaş­tı. E-ti­ca­re­tin top­lam ti­ca­ret için­de­ki payı ise yüzde 19,1 dir. Tüm bun­lar e-ti­ca­ret po­tan­si­ye­li­nin ne kadar büyük ol­du­ğu­nu gös­te­ren ve­ri­ler­dir.

İhti­yaç ol­ma­sı du­ru­mun­da ar­tı­la­rı olan e-ti­ca­re­tin ba­ğım­lı­ğa dö­nüş­me­si sorun teş­kil edi­yor.
Be­yin­de­ki zevk­le iliş­ki­li do­pa­min sal­gı­sı­nın önce art­ma­sı­na, sonra düş­me­si­ne sebep olu­yor.
Psi­ko­te­ra­pist Pa­me­la Ro­berts; “Asıl me­se­le ürün­ler değil para har­ca­ma­nın he­ye­ca­nı, do­pa­min pat­la­ma­sı ve ar­dın­dan gelen utanç duy­gu­su.“ Tüm bun­lar bize şunu gös­te­ri­yor. On­yo­ma­ni has­ta­lı­ğı­na ya­ka­lan­ma­mak için gelir du­ru­mu­mu­za göre ve ih­ti­yaç olan şey­le­ri almak ge­re­kir.
Yoksa bir gün bir psi­ki­yat­ris­tin bek­le­me sa­lo­nun­da te­da­vi olmak için sıra bek­le­mek zo­run­da ka­la­bi­li­riz. Bu yet­mez­miş gibi aile dü­ze­ni bo­zu­lur ve ol­ma­dık fark­lı so­run­lar­la kar­şı­la­şa­bi­li­riz. Mev­cut so­run­la­ra bir de on­yo­ma­ni­yi ek­le­me­nin bir an­la­mı var mı?