10 Kasım: Gazi Mus­ta­fa Kemal Ata­türk’ün Ölü­mü­nün Se­ne­yi Dev­ri­ye­si

Anah­tar Ke­li­me­ler: Mus­ta­fa Kemal Ata­türk, 10 Kasım, Cum­hu­ri­yet, Mo­dern­leş­me, Türk Dev­ri­mi

Özet:
Bu ça­lış­ma, Gazi Mus­ta­fa Kemal Ata­türk’ün 10 Kasım 1938 ta­ri­hin­de ebe­di­ye­te in­ti­ka­li­nin yıl­dö­nü­mü ve­si­le­siy­le, onun ta­rih­sel mi­ra­sı­nı, dü­şün­ce sis­te­ma­ti­ği­ni ve Türk mil­le­ti­ne ka­zan­dır­dı­ğı çağ­daş de­ğer­le­ri aka­de­mik bir çer­çe­ve­de de­ğer­len­dir­mek­te­dir. Ata­türk’ün li­der­li­ğin­de ger­çek­leş­ti­ri­len dev­rim­ler, yal­nız­ca bir ulu­sun kur­tu­lu­şu­nu değil, aynı za­man­da çağ­daş bir kim­li­ğin in­şa­sı­nı da tem­sil et­mek­te­dir.

Giriş
10 Kasım 1938 sa­ba­hı, saat do­ku­zu beş geçe, Dol­ma­bah­çe Sa­ra­yı’nda yan­kı­la­nan acı haber, yal­nız­ca Türk mil­le­ti­ni değil, tüm in­san­lı­ğı derin bir yasa boğ­muş­tur. Gazi Mus­ta­fa Kemal Ata­türk’ün ve­fa­tı, bir dö­ne­min ka­pa­nı­şı değil; fi­kir­le­ri­nin ve ide­al­le­ri­nin ebe­di­ye­te ta­şı­nı­şı­dır. Onun ya­şa­mı, as­ke­ri de­ha­sı kadar en­te­lek­tü­el viz­yo­nu ve mo­dern­leş­me mis­yo­nuy­la da dünya ta­ri­hi­nin en önem­li li­der­lik ör­nek­le­rin­den bi­ri­ni teş­kil eder.

1. Ta­rih­sel Arka Plan ve Li­der­lik Viz­yo­nu
Ata­türk, Os­man­lı İmpa­ra­tor­lu­ğu’nun son dö­ne­min­de ye­tiş­miş bir subay ola­rak, yal­nız­ca as­ke­ri ba­şa­rı­la­rıy­la değil, aynı za­man­da ulu­sal kim­li­ğin ye­ni­den in­şa­sın­da oy­na­dı­ğı rol ile öne çık­mış­tır.
1919’da Sam­sun’a çı­ka­rak baş­lat­tı­ğı Kur­tu­luş Mü­ca­de­le­si, 1923’te Cum­hu­ri­yet’in ilanı ile yeni bir çağın ha­ber­ci­si ol­muş­tur.
Onun li­der­lik viz­yo­nu, “Ege­men­lik ka­yıt­sız şart­sız mil­le­tin­dir” il­ke­siy­le so­mut­laş­mış; bu yö­nüy­le Ata­türk, oto­ri­ter bir kur­ta­rı­cı değil, de­mok­ra­tik bir ulu­sun mi­ma­rı ol­muş­tur.

2. Dü­şün­ce Sis­te­mi ve Dev­rim­ler
Ata­türk’ün dü­şün­ce dün­ya­sı, po­zi­ti­vist ve akıl­cı bir ze­mi­ne da­ya­nır.
Eği­tim, hukuk, eko­no­mi, dil ve kül­tür alan­la­rın­da ger­çek­leş­tir­di­ği köklü re­form­lar, Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti’nin çağ­daş­laş­ma sü­re­ci­nin te­me­li­ni oluş­tur­muş­tur.

Harf İnkı­la­bı (1928), Kadın Hak­la­rı­nın Ge­li­şi­mi (1934), Eği­tim­de Bir­lik Ya­sa­sı (1924) ve La­ik­lik İlkesi gibi dü­zen­le­me­ler, yal­nız­ca ku­rum­sal de­ği­şim­ler değil, zi­hin­sel dö­nü­şüm­ler de ya­rat­mış­tır.


3. 10 Kasım’ın An­la­mı ve Top­lum­sal Bel­lek­te­ki Yeri
Her 10 Kasım sa­ba­hı Tür­ki­ye’nin dört bir ya­nın­da hayat, saat 09.05’te iki da­ki­ka­lı­ğı­na durur. Bu duruş, yal­nız­ca bir matem anı değil, bir saygı du­ru­şu­dur.
Top­lum­sal ha­fı­za­da 10 Kasım, Ata­türk’ün ölü­mün­den öte, onun fi­kir­le­ri­nin ölüm­süz­lü­ğü­nü tem­sil eder.
Ata­türk, bir “birey”den zi­ya­de bir “fikir sis­te­mi”dir.
Bu yö­nüy­le onun ha­tı­ra­sı, za­ma­nın öte­sin­de bir reh­ber ola­rak var­lı­ğı­nı sür­dür­mek­te­dir.

4. Ata­türk’ün Ev­ren­sel Mi­ra­sı
Ata­türk’ün dü­şün­ce mi­ra­sı yal­nız­ca Tür­ki­ye sı­nır­la­rıy­la sı­nır­lı de­ğil­dir.
Ba­ğım­sız­lık, ulu­sal ege­men­lik ve çağ­daş­laş­ma il­ke­le­ri, Asya’dan Af­ri­ka’ya pek çok ba­ğım­sız­lık ha­re­ke­ti­ne ilham ver­miş­tir.
UNES­CO’nun 1981 yı­lı­nı “Ata­türk Yılı” ilan et­me­si, onun dünya kül­tür ve barış ta­ri­hin­de­ki ye­ri­nin ev­ren­sel bir kabul gör­dü­ğü­nü gös­ter­mek­te­dir.

Sonuç
10 Kasım, Türk mil­le­ti için bir yas günü ol­du­ğu kadar, Ata­türk’ün “Benim naçiz vü­cu­dum elbet bir gün top­rak ola­cak­tır; fakat Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti ile­le­bet pa­yi­dar ka­la­cak­tır.” sö­zü­nün anlam ka­zan­dı­ğı gün­dür.
O, be­de­nen ara­mız­dan ay­rıl­mış olsa da, fi­kir­le­ri, ku­rum­la­rı ve ide­al­le­riy­le ya­şa­ma­ya devam et­mek­te­dir.
Ata­türk’ün mi­ra­sı, bir ulu­sun ka­de­ri­ni de­ğiş­ti­ren ira­de­nin; aklın, bi­li­min ve in­san­lı­ğın ışı­ğın­da iler­le­me­nin sem­bo­lü ola­rak son­su­za dek ya­şa­ya­cak­tır.
Gazi Mus­ta­fa Kemal Ata­türk 'ü rah­met­le şük­ran­la min­net­le yâd edi­yo­ruz me­ka­nı cen­net ruhu şad olsun"Her Daim Var Olsun"

Kay­nak­ça
* Ata­türk, M. K. (1927). Nutuk. An­ka­ra: Türk Dev­rim Ta­ri­hi Ens­ti­tü­sü Ya­yın­la­rı.
* Mango, A. (2004). Ata­türk: The Bi­og­raphy of the Fo­un­der of Mo­dern Turkey. Lon­don: John Mur­ray.
* Zürc­her, E. J. (2005). Mo­dern­le­şen Tür­ki­ye’nin Ta­ri­hi. İstan­bul: İle­ti­şim Ya­yın­la­rı.
* UNES­CO (1981). Ata­türk: A Tri­bu­te to an Ex­cep­ti­onal Per­so­na­lity. Paris.
Mavi Didim’in de­ğer­li oku­yu­cu­la­rı, tarih sa­de­ce geç­mi­şin ay­na­sı değil, ge­le­ce­ğin pu­su­la­sı­dır. Biz­ler de bu pu­su­la­yı iyi oku­ma­lı, ta­ri­hi­mi­ze, ec­da­dı­mı­za ve on­la­rın bize bı­rak­tı­ğı onur­lu mi­ra­sa sahip çık­ma­lı­yız.
Bir son­ra­ki ya­zı­mız­da bu­luş­mak di­le­ğiy­le...
Ne mutlu Türk’üm di­ye­ne! Son­suz Sevgi ve Say­gı­la­rım­la