Pembe rengi insanda sevimli, güzel, temiz ve saf etkisi yapıyor. Erotik dünyada saflığı, mükemmel genç kızı canlandırıyor. Küçük kızın uyandırdığı romantik duyguyu, reklâm endüstrisi ticaret amacında çok iyi kullanıyor.
Plastik Barbie bebeğe iş kadını Amerikan Ruth Handler, ilk defa 1959 yılında kızı Barbara’nin adını kısaltarak verdi ve pazara sürdü.
Barbie, kendi ayakları üstünde duran, bilinçli, güzel, arabası, evi ve mesleği olan zengin bir genç kızı model gösteriyor.
Bugün Z sınıfı dediğimiz nesilde bu bebekle çocukluğunda oynamayan yoktur.
İki bin yıllarında başlayan küresel ticaret hacmi genişlerken, sosyal, kültürel, dayanışma, hürriyet ve insan hakları demokrasi niteliğinde geriye gidildi.
Oyuncak, plastik bebek satışında 2010 yılında gerilemeye başladı. İş kadını ile birlikte çalışan oyuncak firması Mattel yönetim başkanı Ynon Kreiz 2018 yılında küresel yaşama uymak zorundayız, diyerek plastik bebeği çeşitli yapmayı teklif etti. Bugün bebeğin giysileri, kullandığı eşyaları, yaşadığı mekân pembe kalmak şartıyla, cilt rengi yerkürede yaşayan insanlara, giysilere uyduruldu.
Baş örtülü, özürlü her türlü genç kızı temsil edecek şekilde yapılıyor. Erkek figür Ken gölge, arka planda kalıyor.
Tüm BATI ülkeleri bu çeşitliliğin farkına varmalı. İş, ev aramada, medya ve basında, gençlerin etnik kökenine dinine, cilt rengine bakmadan eşit davranmalıdır. Irkçı zihniyet fırsat eşitliğine ve liyakatine karşıdır.
Rejisör, senaryo yazarı Greta Gerwig 2023 yılında plastik bebeğe can verdi. Barbie filmi sinemada gösterime girdi. Film hakkında ve filmi görünce tekrar bu konuya dönmekte fayda var.
Bu film ile birlikte pembe rengi ve oyuncak konusu tartışma başlattı. Bu nedenle torun, çocuk, öğrencilere oyuncak alanların daha dikkatli davranarak ve tartışma hakkında bilgi edinmesi gerekir. Reklâm endüstrisinde renk ve şekil gücünü bilen uzmanlar, insan ruhuna dokunmayı iyi biliyor, ustaca kullanıyor ki, oyuncak çok satılsın.
Genç anne babaların vakti az, çalışma hayatında koşturmak zorunda. Ama biz yazanlar onları uyarmak zorundayız. Çoğunluğa, sürüye ve akıma kapılıp gitmesinler.
İngiltere krallığı prensesi Kate Middleton, oyuncu Anne Hathaway ve defilelerde mankenler zayıf, ince belli pembe rengi giyiyor, diye arkalarına düşüp koşturmadan, seçme bilinciyle moda takip edilmeli. Manken gibi vücuda sahip olan, pembe giyince mükemmel bir genç kız olur diye bir şey yoktur.
İstanbul Sözleşmesi ile ilgili, kadın hakkını koruma amacıyla yapılan protest gösterilerinde pembe, açık ve koyu mor renk sembol olarak bütün dünyada kullanılıyor.
Son ARTE TV tarafından uygulanan ankete katılanların yüzde altmış biri, bu oyuncak eskimiş güzellik modelidir. Çocuklara negatif etki yapıyor.
Barbie plastik bebeğin çocukların gelişmesine herhangi bir etkisi yoktur diyenlerin sayısı yüzde otuz iki.
Yüzde yedisi ise güçlü, bağımsız, hür, ayakları üstünde duran bir genç kadın modeli, genç kızlara etkisi olumludur, diyor.
Doğa, çevre ve insan renkleri çeşitlidir, tek renk monotondur. Her şeyde olduğu gibi yerinde ve zamanında renk seçme de öğretilmelidir. Bir cenaze merasimine düğüne giderken, baloyu gider gibi giyilmez.
Aile Bilgisi ve Resim İş öğretmenlerim, üstünüzde üç renkten fazla olmasın, göz yorar, dikkat dağıtır ve bu konuda bilgisiz olduğunuzu gösterir, derlerdi.
Dünyaca tanınmış ressamların seçtiği renk ve şekillere göre, resmi çizen ve boyayan sanatçıyı, ilgilenenler ve resim öğretmenleri hemen tanır.
Hayat çok renklidir, bugün moda olan yarın başka bir renge yerini bırakır. Nostaljik eskiyi tekrar gündeme getirir, böylece geçmişi hatırlatır geleceğe yol gösterir. Ten rengine, vücut yapısına göre herkes kendine uyanı, rahat hissettiği giysileri seçmelidir. Kovid 19 zamanında rahat ev kıyafetlerine ilgi büyüktü. Okula eşofman ile gelen öğrencilere yasak uygulayan okul müdürü haksız çıkmıştı.
Ekonomi pazarında renklerin ruha etkisini bilen psikologlar reklâm endüstrisinde, mümkün olduğu kadar çok alıcıya hitap etmek ister. Alıcı kendi zevkini bilinçli geliştirmezse, modaya uymak zorunda kalır, mutlak verilen bir ölçüye uyar. Kendine yakışmayan giysiyle komik duruma düşebilir.
Bu nedenle çocuk ve gençleri renkler konusunda, eğitme ve öğretme ihmâl edilmemelidir.
Bir insanın sahip olduğu duygularına etki eden en güçlü şey dünyanın renkleridir.
Bu nedenle kız çocuk, torun ve öğrencilerin dünyası yalnız ve tek pembe rengiyle yoksul bırakılmamalıdır. Gök, deniz ve Türk mavisi yalnız delikanlılara değil, genç kızlara da yakışır.
Renkli kalın!
Kaynaklar:
Wikipedia, Psychologie der Farben
Sabine Sielke, Mehr als nur ein pinkes Püppchen, ARTE Magazin 8/2023, sayfa 23-25