Erol Yıldız

Tüm Yazıları


Memleketin park sorunları

  • 20 Mart 2018 Salı


Belediyeleri halk kurtaracak gibi görülüyor. Bu güne kadar yapılan çalışmalarda, en çok payın yine vatandaşın üzerine çıktığı görülüyor. Belediyeler, gelirlerinin büyük bölümünü, herkesin bildiği gibi vatandaşın üzerinden elde edilen gelirlerden topluyor. Toplanan gelirler ile sosyal yaşam için gerekli çalışmalara fon ayrılması gerekiyor. Vatandaşa, yol su elektrik olarak geri dönecek denilen söz bu olsa gerek. Devlet tarafından gönderilen fon yeterli kalmadığında, ek ödeneklere ihtiyaç duyuluyor ve sonucu olarak fatura yine orada yaşayan insanlara kesiliyor. Bunlardan en önemli gelir kaynaklarından biri ise otoparklardan toplanan gelirler.
Yapılan ihaleler sonucunda, bu işle uğraşan şirketlere verilen otopark işleri ile hem belediyelere kazanç elde ediliyor hem de kendilerine yakın olan bu şirketlerin kazanması sağlanıyor. Başka bir konu ise, siyasi olarak destek alabilmenin bir başka yolu olarak, yörenin spor kulüpleri için el uzatılarak, otoparkların gelirinin buralara akması sağlanarak, gelecekteki koltuk mücadelesine kazanç sağlanmış oluyor. Aslına bakılırsa, spor takımları, müteahhitlik gibi işler belediyelerin işleri olmamalı. Belediyeler halka sosyal hizmet veren kurumlar olmalıdır. Fakat işin kolayı ortada. Ya spor kulüpleri desteği ile bir şeyler yapılmak isteniyor, ya da belediyeler kanalıyla dükkan, düğün salonu gibi tesisler yaparak satıştan kar elde etme yoluna gidiliyor.
Otoparklar ile ilgili olarak, 2011 yılında açılan davalarda, konu yüksek yargıya intikal ettirilerek, Danıştay 8 dairesi kanalıyla dava bozularak, otoparkların bir kısmının iptali gerçekleşmiştir. Danıştay’ın temyizi gerektiren kararına esas olan konu, Kara, deniz, su ve demiryolu üzerinde işletilen her türlü servis ve toplu taşıma araçları ile taksi sayılarını, bilet ücret ve tarifelerini, zaman ve güzergahlarını belirlemek; durak yerleri ile karayolu, yol, cadde, sokak, meydan ve benzeri yerler üzerinde araç park yerlerini tespit etmek ve işletmek, işlettirmek veya kiraya vermek, kanunların belediyelere verdiği trafik düzenlemesinin gerektirdiği bütün işleri yürütmek belediyelerin yetkileri ve imtiyazları arasında sayılmıştır. Herkesin bildiği gibi, Ankara Büyük Şehir Belediyesi aldığı bir karar ile, belediyeye ait olan tüm otoparkların gülük 1 liradan işlem göreceğinin kararını alarak yürürlüğe sokmuştur. Buna karşılık, İstanbul Büyük Şehir Belediyesi için de aynı koşullar değerlendirilmek istemiyle bazı meclis üyeleri tarafından verilen teklif olumsuz olarak geri dönmüştür. Keşke burada da halkın isteği biçiminde dönüşüm sağlanmış olsaydı. Vatandaş artık aracını nereye ve hangi şartlarda park edeceği konusunda gerçekten sıkıntı çekiyor. Büyük şehirlerde günlük en ucuz araç parkı bedeli on beş liradan başlıyor. Bu ay ile çarpıldığında 450 lira gibi bir bedeli ortaya koyuyor ki, özellikle İstanbul gibi bir yerde asgari ücretin yoğun olduğu, emeklinin çok olduğu ve geçim şartlarının fazla görüldüğü yerlerde sıkıntı da artıyor. Bence büyük bir haksızlık olan bu park sorununun hukuksal anlamda kaldırılması gerekir.